Skip to content

Social Learning

Social Learning; een veelgehoorde term

Social Learning. Eerder van gehoord? Waarschijnlijk wel. Niet? Dan hoor je misschien weleens van leren 2.0. Ander woord, zelfde betekenis. Maar wat wordt er eigenlijk mee bedoeld? En belangrijker nog: gaat het hier om een hippe trend of kun je jouw voordeel doen met dit concept? 

Wat is Social Learning precies? 

Als we tegenwoordig praten over Social Learning bedoelen we een leerproces tussen mensen met een combinatie van formele training en informeel kennis delen. Het informeel kennis delen wordt meestal ondersteund met sociale internet tools. Denk daarbij aan een forum, discussie, een chat, bloggen en gedeelde video’s. Deze maken het mogelijk om op een laagdrempelige manier kennis met elkaar te delen.

Gebeurt Social Learning dan uitsluitend op Social Media? Niet per se. Bij Social Learning leer je van elkaar. Dit gebeurt online via social apps, maar ook offline via je omgeving, netwerk of collega’s. 

Waarom is Social Learning zo populair?

De groeiende aandacht voor Social Learning heeft een aantal oorzaken:

  • Diverse onderzoeken tonen aan dat we 80% van onze kennis opdoen via informeel leren. Met informeel leren wordt bedoeld het lezen van een vakblad, het sparren of meekijken met een collega of het zoeken via zoekmachines. 
  • De opkomst en ontwikkeling van het sociale web. Dit heeft ervoor gezorgd dat kennis delen en creëren steeds makkelijker wordt en voor iedereen toegankelijker is.
  • Snelle (technologische) ontwikkelingen maken dat mensen en bedrijven continue moeten werken aan het up to date houden van kennis en kunde.
  • Traditioneel opleiden is relatief duur en kost veel tijd. Er komt meer bewustzijn dat leren per definitie een sociale bezigheid is. We horen ook steeds vaker: ik leer nog elke dag. Aangetoond is dat in groepsverband kennis opdoen, creëren en ontdekken veel effectiever is dan enkel alleen het overbrengen van kennis.
Klinkt goed; wat kan ik hiermee binnen mijn organisatie? 

Overtuigd van de voordelen? Social Learning moet gefacilieerd worden. De vraag is: hoe zorg ik er als bedrijf voor dat ik dit informele leren ondersteun, maar ook stimuleer? Daarvoor gaan we eerst een stapje terug. Hoe leer je nu binnen jouw organisatie? Wat wordt gefaciliteerd op het gebied van leren? Met de kennis over de huidige situatie ga je aan de slag met de gewenste situatie. Wat wil je graag bereiken? Vervolgens gaan we aan de slag met een plan van aanpak. Gaan we gebruikmaken van Blended Learning. Zijn er al sociale platformen beschikbaar? Zo niet, dan gaan we aan de slag met het opzetten van een online leerplatform. We denken bijvoorbeeld mee over het ontwikkelen van e-learnings op maatWil je zelf aan de slag gaan met Social Learning? 

Neem direct contact op met onze adviseurs!

Rozemarie Hendrikse Accountmanager

Rozemarie Hendrikse
Tel. 06 27 36 57 57

Marijn adviseur

Marijn Schouten
Tel. 06 53 28 45 52

Haal het beste uit je medewerkers & waarborg de continuïteit van je bedrijf.

Digitaal technologie cursus training

Voel je vrij dit bericht te delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
💬 Hoi, advies nodig?