Op 7 mei is het de dag van de lach. Een lach is iets moois en krachtigs en als een goede ondernemer zie jij die natuurlijk graag veelvuldig op de werkvloer. Een goede manier om jouw medewerkers te laten (glim)lachen, is het geven van welgemeende complimenten.
Complimenten ontvangen
Complimenten geven is leuk, ontvangen is nog leuker. Complimenten maken namelijk blij! Helaas zie je dat mensen die een compliment krijgen, zich vaak opgelaten of ongemakkelijk voelen. Na het geven van een compliment hoor je vaak opmerkingen als; ‘Ach het valt wel mee, het was een kleine moeite’. Vaak zijn mensen zo gewend om zichzelf te verdedigen tegen kritiek, dat ze zich ook ook verdedigen bij een compliment. Hierdoor komt een compliment niet altijd goed binnen en dat is jammer.
Complimenten geven
Juist het bovenstaande maakt, dat we elkaar meer complimenten mogen geven! Voor mensen is het namelijk belangrijk om van betekenis te kunnen zijn. Door het uiten van waardering kun je jouw medewerkers laten weten dat zij ertoe doen. Het geeft energie wanneer je benadrukt wat er goed gaat. Door de succesvolle dingen en mensen om je heen aandacht te geven, creëer je een wereld die bestaat uit succes, energie en creativiteit. Onderschat de kracht van complimenten niet!
Praktische tips
Hoe ga jij als werkgever om met complimenten? Focus je je op de goede dingen van je medewerkers? Of benoem je vooral wat er niet goed gaat? Focus je op het goede, om daarmee voor die glimlach op het gezicht van je medewerker te zorgen. Om je hierbij te helpen, geven we je een aantal praktische tips om er direct mee aan de slag te gaan:
- Benoem het gedrag dat zich voordoet; geef daarna zo snel mogelijk een compliment. Wees kort en krachtig.
- Vermijd complimenten die concurrentie in de hand werken: ‘Je doet het veel beter dan de anderen’.
- Wees oprecht en geef alleen een compliment als je het écht meent.
- Geef geen compliment over iets waar de ander niet trots op is; dat komt dan over alsof je de ander onderschat of betuttelt.
- Vertel waarom je het gedrag of werk van de ander waardeert.
We hopen dat je je door het lezen van deze blog laat inspireren, om jouw medewerkers op een goede manier vaker te complimenteren. Dan kun je ervan verzekerd zijn, dat niet alleen 7 mei in het teken staat van de lach!