Hoe komt het dat het ene innovatietraject succesvol is, terwijl het andere innovatietraject dit niet is? Wat kunnen we leren van succesvolle initiatieven als Tridos, Tony’s Chocolonely of Tesla? Alle drie hebben zij producten op de markt gebracht die zowel zinvol als aantrekkelijk zijn. Om hier achter te komen heeft Arjan Polhuijs, innovatie strateeg, oprichter van Flare en auteur van het boek ‘Pionier!’, dit onderzocht. Hij kwam tot de conclusie dat er 6 belangrijke stappen gezet moeten worden om tot een succesvolle innovatie te komen.
Zo kom je tot een succesvolle innovatie
- TRUST: De Basis.
Een innovatie traject doe je samen. De personen die het dragen en uitvoeren binnen de organisatie, moeten het op hoofd, hart en onderbuik niveau eens zijn. Vertrouwen in de doelstelling, aanpak, rollen en scope van het project zijn randvoorwaarden. Schep aan het begin van het traject heldere verwachtingen, een duidelijke rolverdeling en stakeholdersplan. - WHY: De Bron
De WHY is de bron waar de innovatie vandaan komt. De WHY is een combinatie tussen waar je goed in bent én waar je in gelooft. De kunst is om het kruispunt te vinden tussen passie en kracht. Zo heeft de mede oprichter van Tony’s Chocolonely een passie voor een slaafvrije wereld en het maximaal genieten van chocolade. Met een carrière hiervoor bij FMCG’s heeft hij ook verstand van merken, distributie en het produceren van massa producten. Het is deze combinatie die leidt tot dit merk hoe het nu is, in plaats dat het tot een saai fairtrade chocolade merk of een argeloos consumenten merk als Milka leidt. - WHO: De Behoefte
Maak een diepe duik in de wereld van de toekomstige eindgebruikers. Zoek naar wat ze willen en wat ze nodig hebben. In het willen zit de commerciële waarde en dus ook het onzichtbare commerciële succes. - WHERE: De Pioniersrol
Op basis van je WHY, de behoeftes van de toekomstige klant en de bewegingen in de markt, moet je nu bereid zijn een rol in te nemen, waarin je grenzen en conventies van jouw markt en de sector durft te veranderen. Zet een punt op de horizon, durf op de zeepkist te gaan staan en roep: ‘Dat klopt niet en daar gaan wij wat aan doen en dáár gaan we heen!’ - The HOW: De Creatie
Nu we weten waar we voor gaan, moeten we nog bedenken hoe dit moet. Dit is pas het moment waar de creatieve brainstormsessies worden gehouden, die je misschien al bij stap 1 had verwacht. Een idee is veel meer waard als hij wordt gedragen door een team dat het uitvoert, als hij past bij jouw kracht en zingeving, een concrete behoefte vervult en een antwoord is op de grote koers die jij besloten hebt te gaan varen. - The WHAT: Co-creatie
De laatste stap is het uitvoerbaar en tastbaar maken. De ideeën worden nu afgemaakt mét de toekomstige eindgebruikers. Het is geen validatie, maar co-creatie: “Help ons dit product of deze dienst zodanig beter te maken, dat het tot in de perfectie in jouw leven past.” Dit is de fase waarin een idee een concreet concept wordt.
Stappenplan in het kort
Dus: ga je een innovatietraject in? Zorg voor een goede basis, de juiste bron, heb de behoefte helder, neem de pioniersrol in en: creëer! Als je deze stappen op de juiste manier volgt, zal geen innovatie meer onsuccesvol zijn!
Neem direct contact op met onze adviseurs!
Rozemarie Hendrikse
Tel. 06 27 36 57 57
Marijn Schouten
Tel. 06 53 28 45 52