Functionaris of vakman?
Vakmanschap is van alle tijden. Vaak denken we bij vakmanschap aan een ambacht van vroeger. In zekere zin is vakmanschap inderdaad iets van vroeger. Lang geleden zelfs. Wie kent niet het drieluik: “Leerling – Gezel – Meester”?
Hoe was dat ook al weer? Leerling, gezel, meester.
De Leerling trad in dienst bij de Meester en diende de basisvaardigheden van het vak (de Gilde) te leren. Als de Leerling deze basisvaardigheden van zijn beroepsgroep geleerd had en dit aan de Meester bewezen had, dan mocht de Leerling toetreden tot de beroepsvereniging (de Gilde) van deze Meester; vanaf dat moment was hij Gezel.
Hierna volgde de verdere beroepsopleiding, het opdoen van praktijkkennis en het uitbouwen van ervaring. Omdat de inhoudelijke vorming nooit af was, bleef het ‘leren leren’ in theorie en praktijk centraal staan voor zowel Meester, Gezel als Leerling.
Vakmanschap
Een goede timmerman, elektricien, technicus, kok, monteur of restaurateur vinden we nog steeds een vakman. Omdat ze iets goed of moois kunnen maken. Maar waarom zeggen we dat niet van een goede secretaresse, een receptioniste, een administrateur, ja zelfs een manager? Dat zijn toch ook vakmensen?
We hebben zachtjesaan iedereen in een functie gestopt met vaak een uitgebreide en dure functiebeschrijving. Een functiebeschrijving die al achterloopt op het moment dat deze opgeborgen of opgeslagen wordt. En je moet passen in een functie en de daartoe vastgestelde taken uitvoeren.
En trots zijn op een functie? Je bent trots op je vak!
De periode van ons leven dat we werken wordt alleen maar langer. Als we dat voor iedereen waardevol en interessant willen houden dan zal het weer moeten gaan over vakmanschap. Ook voor die receptioniste, ook voor de manager. Voor iedereen.
Het moet gaan over doen waar je goed in bent en waar je energie van krijgt, over het leveren van kwaliteit en betekenis hebben. Over geduld om steeds te blijven leren en over doen waar je gelukkig van wordt. Met hoofd, hart en handen.
Motivatie is niet genoeg, het gaat om bevlogenheid. De vakman wil altijd een stukje verder, meer betekenis hebben, meer kunnen en vertelt hier enthousiast over op bijvoorbeeld verjaardagen.
Vakmanschap ontwikkelen
Vakmanschap gaat ook over kijken naar de toekomst. Het opleiden van anderen, bijvoorbeeld je collega’s, zoals jij zelf ook bent opgeleid. Het zelf continu blijven leren en mee-ontwikkelen met het vak en de veranderende omstandigheden.
De kennis en ervaringen die je in de loop van de tijd opdoet is daarbij van wezenlijk belang. Het nieuwe kan niet bestaan zonder het oude. Ontwikkeling is hierin een sleutelwoord. Ontwikkeling van de vakman en de ontwikkeling van het vak, ontwikkeling dat voortbouwt op het goede dat er is. Niet met angst en onzekerheid, maar met nieuwsgierigheid, lef en deskundigheid. En met gepaste trots.
Meer weten?
Vakmanschap is meesterschap. Blijf jij in je vak ook meester en lever je vanuit dit meesterschap met plezier en energie je bijdrage? Vakman kunnen we allemaal zijn. Neem contact op met AcademySuite voor meer informatie, of plan een gratis en vrijblijvende kennissessie in, om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.
Neem direct contact op met onze adviseurs!
Rozemarie Hendrikse
Tel. 06 27 36 57 57
Marijn Schouten
Tel. 06 53 28 45 52