Maar liefst een op de vier medewerkers loopt achter de feiten aan door een gebrek aan ‘learning agility’. Daar moet natuurlijk verandering in komen. Maar wat houdt dit fenomeen eigenlijk precies in en wat kun je als organisatie doen om dit te verhogen?
Wat is het?
Samengevat betekent learning agility dat een medewerker wendbaar en veerkrachtig is. Dat hij zelf het vermogen heeft om nieuwe ervaringen om te zetten in effectief gedrag. Iemand durft nieuwe uitdagingen aan, kan op veranderingen reageren en is in staat om feedback te geven en te ontvangen.
Een gebrek aan learning agility
Veel organisaties werken aan duurzame inzetbaarheid, maar dit is met name op het gebied van vitaliteit en gezondheidsbeleid. Actie ondernemen op de vraag of medewerkers qua kennis en vaardigheden nog up-to-date zijn, is minder aan de orde. TNO bevestigd dat een kwart van alle Nederlandse werknemers de juiste competenties mist voor hun huidige baan. Hiermee mist de werknemer de kennis en competenties die ze flexibel maken en houden, waarmee zij bijvoorbeeld kunnen doorstromen naar een andere functie of organisatie. Hiermee lopen ze achter de feiten aan.
Hoe los je een gebrek aan learning agility op?
Dit probleem is op te lossen vanuit de vakmanschapsgedachte. Vakmanschap veronderstelt dat de verantwoordelijkheid van de medewerker verder gaat dan alleen zijn functieomschrijving. Verantwoordelijkheid en regie houden over je eigen ontwikkeling staan hierbij centraal.
Aan de slag
AcademySuite kan jou helpen bij het vergroten van de learning agility van de medewerkers. Hierbij adviseren, begeleiden en coachen wij jouw bedrijf of organisatie en de medewerkers. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.
Neem direct contact op met onze adviseurs!
Rozemarie Hendrikse
Tel. 06 27 36 57 57
Marijn Schouten
Tel. 06 53 28 45 52