Zonder gelukkige medewerkers kun je geen gelukkige organisatie hebben. Gelukkige medewerkers zijn namelijk creatiever, productiever en meer klantgericht. Ze zijn gemotiveerd en melden zich minder snel ziek. Het tijdschrift voor Talentontwikkeling (TvOO) heeft onderzoek gedaan naar de kenmerken van gelukkige organisaties. En wat blijkt? Gelukkige organisaties hebben 5 kenmerken gemeen.
Wat kenmerkt een gelukkige organisatie?
Oprecht prioriteit voor geluk
In gelukkige organisaties staat geluk hoog op de agenda van de directie en het management, ze hebben een bepaald ideaal voor ogen en voelen zich verantwoordelijk om alles te doen om het geluk van alle medewerkers te bevorderen.
Maak geluk meetbaar
Een voorbeeld in het meetbaar maken van geluk, is Naomi Birker van het bedrijf Guidion. Zij vertelt dat zij geluk faciliteert door elke maand de GeluksBarometer onder medewerkers uit te zetten. Hierin worden medewerkers bijvoorbeeld gevraagd naar hun mooiste moment van de maand.
Investeer in de talenten van jouw medewerkers
Wanneer je investeert in de talenten van jouw medewerkers, stimuleer je hen het beste uit zichzelf te halen en zo jouw bedrijf of organisatie te helpen groeien. Roy Vermeulen (gemeente Amersfoort) vertelt dat de gemeente bezig is, om de ambtenaren flexibel en opgavegericht te laten werken. Hiermee is de gemeente dus actief aan het investeren in het ontwikkelen van Vakmanschap en talent bij haar medewerkers.
Investeer in de mens achter de medewerker
Gelukkige organisaties investeren naast de kennis en vaardigheden van hun medewerkers, ook veel in hun persoonlijke ontwikkeling. Dit doen ze, omdat zij een medewerker als totaalmens zien. Ze zien geen scheiding tussen de medewerker en de privépersoon erachter. Een voorbeeld hiervan is het geven van geluksworkshops. Dit doet Caitlin van de Laak van Incentro. In deze workshops kunnen deelnemers hun eigen werkgeluk in kaart brengen en vervolgens wordt er bepaald wat ze nodig hebben van Incentro.
Heb lef en durf dingen anders te doen
Veel organisaties en bedrijven waarbinnen geluk centraal staat, hebben een vorm van zelforganisatie en zelfsturing geïntroduceerd die bij hen past. In deze eenheden hebben medewerkers eerder een rol dan een functie. Ook zijn deze eenheden beslissingsbevoegd. Op deze manier worden medewerkers betrokken in het nemen van belangrijke beslissingen.
Breng geluk in de praktijk
Wil je een gelukkige organisatie, dan vergt dat natuurlijk wat tijd en misschien ook wel geld. Maar: het is het waard! Gelukkige medewerkers halen meer uit zichzelf en helpen daarbij nog beter, om jouw bedrijf of organisatie te laten groeien.