Een gelukkig 2017, een gelukkige organisatie.

Allereerst bestaan er zonder gelukkige medewerkers geen gelukkige organisaties. Gelukkige medewerkers zijn namelijk creatiever, productiever en meer klantgericht. Ze zijn gemotiveerd en melden zich minder snel ziek. Het tijdschrift voor Talentontwikkeling (TvOO) heeft onderzoek gedaan naar de kenmerken van gelukkige organisaties. En wat blijkt? Gelukkige organisaties hebben 5 kenmerken gemeen.

Gelukkige organisaties geven geluk oprecht de prioriteit
In gelukkige organisaties staat geluk hoog op de agenda van de directie en het management, ze hebben een bepaald ideaal voor ogen en voelen zich verantwoordelijk om alles te doen om het geluk van haar medewerkers te bevorderen’.

Gelukkige organisaties maken geluk meetbaar
Naomi Birker van Guidion vertelt dat zij geluk faciliteert door elke maand de GeluksBarometer onder medewerkers uit te zetten. Hierin worden medewerkers gevraagd naar hun mooiste moment van de maand, hoe hun team geluk faciliteert en wat ze Guidion als feedback willen teruggeven.

Gelukkige organisaties investeren in de talenten van medewerkers
Roy Vermeulen (gemeente Amersfoort) vertelt dat de gemeente actief bezig is met het ontwikkelen van Vakmanschap en talent bij haar medewerkers. Dit doet zij door haar ambtenaren flexibel en opgavegericht te laten werken.

Gelukkige organisaties investeren in de mens achter de medewerker
Gelukkige organisaties investeren, naast de kennis en vaardigheden van hun medewerkers, ook veel in hun persoonlijke ontwikkeling. Dit doen ze omdat zij een medewerker als totaalmens zien. Ze zien geen scheiding tussen de medewerker en de privépersoon erachter. Caitlin van de Laak van Incentro geeft geluksworkshops aan haar nieuwe collega’s, waarin deelnemers hun eigen werkgeluk in kaart brengen. Vervolgens wordt bepaald wat ze nodig hebben van Incentro.

Gelukkige organisaties hebben lef en durven dingen anders te doen
Veel organisaties waarbinnen geluk centraal staat, heeft een vorm van zelforganisatie en zelfsturing geïntroduceerd die bij hen past. In deze eenheden hebben medewerkers eerder een rol dan een functie. Ook zijn deze eenheden beslissingsbevoegd. Op deze manier worden medewerkers betrokken in het nemen van belangrijke beslissingen.